14.12.2013

Karis Julekalender - Luke 14

Nei, jeg har ikke flyttet atelieret inn i en Jokerbutikk. Men jeg har flyttet noen kranser og julenek til Grue Finnskog Forbruksforening, nærbutikken vår, en Jokerbutikk som alle vi som bor her, eier sammen. Vi fortsetter det vellykkede samarbeidet som vi hadde i fjor før jul.

Frodige hjerter og kranser i lys lav eller furu og einer. Jeg bare elsker den lyse laven som har så lange tradisjoner som naturmateriale til jul. Den heter kvitkrull og kalles reinsmose på folkemunne. Nå går den for å være umoderne, men er ikke det måten en bruker den på og omgivelsene den er plassert i som avgjør om den er flott eller ikke?

Ha en fortsatt hyggelig førjulstid alle sammen!


kar-rudi@online.no

4 kommentarer:

  1. Er reinsmose gått ut på dato? For meg er dette noe av det vakreste som finnes i naturen. Her på Nordmøre har vi reinsmose, men ikke en slik flott og klumpete type som vokser ved Finnskogen, Østerdalen eller Folldal. Jeg blir alltid matt at synet av de store viddene med reinsmose på disse traktene. Sist vi var på Drevsjø plukket jeg en pose med dette gull. I etterkant lurer jeg på om jeg gjord noe ulovlig. Har hørt at det finnes regler for dette.

    Håper du holder på tradisjonen og bruker reinsmose i dine vakre dekorasjoner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du liker Kvitkrull. Og selvfølgelig har du ikke gjort noe ulovelig ved å plukke litt til eget bruk. Friluftsloven §5 sier at du kan plukke planter som ikke er fredet og utenfor verneområder hvis du gjør det med varsomhet og det er snakk om verdiløse materialer. Lykke til med måssån som vi sier over her!

      Slett
  2. Hei
    Så fine kranser. Mine ble litt pjuskete i år. Hadde det litt travelt;-))
    I den butikken har jeg handlet mye opp gjennom åra. Treffer jeg deg der skal jeg hilse på deg;-))

    God jul!
    Klem
    Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingun! Huff pjusket kranser, men de er jo grønne og friske da. Kom gjerne innom atelieret når du er på disse kanter. Kanskje et kransekurs kan lere deg noen kranseknep? Klem Kari

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!