26.07.2015

Et lite stykke Finnskogen.

Her er en krans av brødlav/islandslav som er ganske vanlig herover, men sjelden i store mengder. På Finnskogrn kalles laven for brødmåsså. På grunn av sitt innhold av lavstivelse, 70 % lichenin, har brødlav vært brukt som tilsetning til brødbaking og i barkemel for å gjøre deigen seig. Den ble brukt til flatbrød, melkevelling og grøt også. I naturmedisinen sies te av laven å ha en slimløsende virkning ved hoste og som fargeplante gir den en gul-brun farge. Et dypdykk i Riksarkivet ga meg en god dokumentasjon på hvor vanlig det var å bruke brødlav i maten. 

Jeg er mest opptatt av brødlavens dekorative egenskaper, som jeg synes er helt fantastisk! På grunn av at brødlaven inneholder så mye lavstivelse, blir mine kranser og hjerter naturlig "impregnert" og holdbare selv om laven tørker. Jeg pynter gjerne lavkranser med kjuker, kongler og lavkuler som her.

Disse tre kransene er eksportert. Representanter for Solør-Värmland Finnkulturforening reiste nå i juli til Finnland på kulturdager. De bestilte med seg tre brødlavkranser for å ha med som gaver. Det er stas for meg! Fint tenkt å gi bort et lite stykke Finnskogen som i tillegg har en interessant kulturhistorie. Og nå har sikkert brødlavkransene funnet seg tilrette på fine dørerr i Finnland.

Ha fine sensommerdager!



kar-rudi@online.no

4 kommentarer:

  1. Veldig fine kranser du lager :)

    God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Fredrikke! God sensommer!

      Slett
  2. Flotte kranser, nydelige naturfarger! :) Ha en riktig fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og ha en fin kveld du også Inger Johanne!

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!