10.11.2010

Furuballer som utedekorasjoner

Jeg har lagd  pyntekuler i furubar til å ha som dekorasjoner ute. Nedenfor viser jeg hvordan du kan lage deg slike furuballer til å legge i krukker eller på trappa. Bruk naturmaterialer eller hageavfall til noe lekkert og morsomt.

Makuleringspapir fra kontorer er enkelt å få tak i, og fordi bedriftene må betale for å levere papiravfallet, gir de dem gladelig bort. Jeg tar en søppelsekk i nedbrytbar plast utenpå for å hindre papiret i å trekke vann.

      
Hvis du ikke har makkuleringspapir, kan du krølle sammen avispapir og stappe i bæreposer. Så surrer jeg blomstertråd, metalltråd på spoler, rundt og former ballene. Fint blir det om en har mange forskjellige størrelser.

    
Deretter surrer jeg fast furubaret utenpå kulene og prøver å få dem så runde som mulig. Her har jeg lagt på en sølvfarget dekortråd  utenpå til slutt, for å få dem ekstra pyntet med tanke på Jul.

Du kan bruke andre vintergrønne kvister enn furu også. Med mange baller i ulike størrelser kan det bli morsomt. Den største ballen er over 30 cm i diameter.  Så er det bare å sette i gang og trille seg flotte grønne baller.

31 kommentarer:

  1. Flotte!
    Du ER kreativ du!
    :)

    SvarSlett
  2. Så herlige de er :o)
    Dette skal vi klare å lage også, takk for tips!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  3. Hu og hei så fine de var!
    Kjempeflott rett og slett, rett i hjertet på meg :)

    SvarSlett
  4. Råfine.. dette skal jeg prøve meg på.. så utrolig dekorativt...

    tenk så fint det blir til jul da..

    Takk for inspirasjonen du deler med oss..

    Klemmer

    SvarSlett
  5. Så stilig!
    Du er dyktig og inspirerande..

    SvarSlett
  6. Disse var virkelig fine! Man finner de flotteste materialer i naturen. Enkelt og billig, men du verden så dekorativt :))

    SvarSlett
  7. Takk alle sammen for hyggelige kommentarer! Så baller det på seg ;O)

    SvarSlett
  8. Verkeleg kreativt! Trur jammen eg skal bruka idèen sjølv no til jul... :o)

    SvarSlett
  9. Så fine de er! Flott som pynt. Takk for at du deler :-)

    SvarSlett
  10. De var kjempeflotte!
    Ut å sanke furu og makulert papir nå! :)

    SvarSlett
  11. Vilka fina bollar du gjort. :) Tack för tipset hur man gör.
    Genom en annan blogg hittade jag dig idag. Så härligt med all människor som gillar hjärtan.
    Önskar dig en fin dag.

    SvarSlett
  12. Så flott. Og så fint at du deler det med oss :)

    SvarSlett
  13. Veldig dekorativt. Flink du er :-)

    SvarSlett
  14. Du verden så flott og dekorativt!!
    Dette må jeg bare prøve, elsker naturmatrialer som pynt:))
    Supert at du viste fremgangsmåte, flinke deg:)
    Likte så godt det siste bildet.
    Ønsker deg ei fin helg!

    SvarSlett
  15. Det står to poser med makuleringspapir på jobben som ingen har fått somlet seg til å kaste. Da blir det furuballer i stedet!! :D

    SvarSlett
  16. Camilla Wedul11/17/2010

    Flotte kuler!

    Smågutta og jeg har kost oss med å lage. Veldig morro, fra tur i skogen til ferdige kuler som nå ligger å pynter opp trappa :D

    Takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  17. Hei!
    Fikk et tips om denne bloggen, og du har jammen mange tips til utnyttelse av ting i naturen til de vakreste ting!
    Disse kulene var for eksempel trolske og lette å lage!
    Flott blogg!

    SvarSlett
  18. Hei Kari, jeg er veldig glad for at jeg fant den fine og rause bloggen din. Setter meg opp som en følger og gleder meg veldig til å lage krans etter dine anvisninger på video. Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
  19. Hei, Kari!
    Nå har jeg prøvd å lage slike furuballer som du har gjort, men mine ble mye mer bustete enn dine!
    Jeg har blogget dem, du kan se hvis du har lyst!
    Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  20. finfine kulene :)
    Takk for at du la inn lenke på Moseplassen!

    SvarSlett
  21. Flotte kuler! God idé. Dekorativt og enkelt.
    Klem Tonje

    SvarSlett
  22. Hei. Fant frem hit gjennom Anne på Moseplassen. For noen skjønne furudekorasjoner. Og rimelig gjenbruk med resmaterialer inni. Ja, jeg lot med inspirere! Mvh. Signe

    SvarSlett
  23. Det her er den mest imponerende julepynten jeg har sett på år og dag! Kjempefint- så snart det blir lyst ute skal jeg ut å fange furukvister! Yoo-hoo!!!

    SvarSlett
  24. Så himla fiffigt och fint blir det ju också. Jag gillar verkligen tanken på återvinning och sedan kan man slänga allt i komposten!
    Ha en riktigt fin fortsättning på det nya blomsteråret,
    Lydia

    SvarSlett
  25. SÅ lekre! Takk for inspirasjonen! :)
    HVor får man tak i nedbrytbar plast? :)

    SvarSlett
  26. Hei Og takk for supperlativenene Kjersti! Mange søppelposer. søppelsekker og bæreposer er i dag nedbrytbare, og da er det lettere å få kastet ballene etter bruk. Lykke til!

    SvarSlett
  27. Tusen takk for tipset! Diise ballene var kjempekule, og for en smart måte å bli kvitt litt gamle aviser
    på :-)

    Du har en kjempefin blogg. SÅ kreativ du er da! Stå på videre.

    -Anniken

    SvarSlett
  28. Så fint!! Jammen en fin oppmuntring til hagefacebooksiden min idag:)

    SvarSlett
  29. Hei,
    Utrulig mykje flott på bloggen din......virkelig imponerandes. Vert selvfølgelig reven med av slik inspirasjon så tanken er å prøve ut litt sjølv også :))
    Må legge meg til som følgar så eg finn deg igjen.
    Eg var inn på profilen din, der såg eg at du har Rudi ( kanskje) til etternavn. Det hadde eg og som pikenavn, artig :))
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett

  30. Very creative idea! I like everything about nature, the balls are beautiful.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!