17.10.2021

Dugnadsjobb i koronatida ble digitalutstillingen HÅNDKRAFT.

Dette er min lille historie om å snu seg på koronahæla på bursdagen min  fredag 13. mars 2020. Dagen før hadde jeg tilrettelagt for en ny utstillingsperiode på Atelier Kari under Finnskogutstillingen.. Og ikke før var skiltet ved veien hengt opp, så måtte det tas ned igjen etter to timer. Så måtte jeg som alle andre kulturhåndverkere, avlyse alle kurs, markeder og utstillinger for noen måneder framover. Så hva tenkte jeg nå egentlig på bursdagen min fredag den 13. mars 2020, den dagen jeg fylte 66 og skulle gjøre som jeg ville? Men det kunne jeg jo ikke! Så fredag 13 til tross, ville jeg gjøre noe jeg hadde lyst til.


Jo, jeg tenkte at denne situasjonen ville bli langvarig. At situasjonen skulle ramme så hardt og vare så lenge, trodde jeg vel egentlig ikke. I alle fal tenkte jeg at det å kjede meg, bli deppa og bare ha sosial omgang med trærne rundt meg hjemme på Finnskogen i mange måned framover, det skal ikke skje. Jeg er jo glad i folk og liv og røre rundt meg.  
Derfor tenkte jeg så det virkelig knakte i hjernebarken, jeg kjente godt etter hva hjertet mitt ville og skisserte opp noen muligheter for meg selv. Jeg valgte muligheten til å gjøre en innsats for et nystartet fylkeslag som har navnet Husflidhåndverkerne Innlandet, hvor jeg var en av initiativ takerne. Og hvem er Husflidhåndverkerne Innlandet? Vi er ca. 35 profesjonelle håndverkere fra Innlandet som har kulturhåndverk og husflid som næring og er godkjent av og medlemmer i Norges Husflidslag. 

Jeg fikk med meg resten av styret på et kulturnæringsprosjekt, søkte og  fikk støtte fra Innlandet Fylkeskommune på kr.144.000 til prosjektet. Dette for at vi som håndverkere skulle ta steget inn i den digitale verden. I tillegg har medlemmer lagt til en god slump, masse egeninnsats og god hjelp av Norges Husflidslag fått en digitale utstilling vi kaller HÅNDKRAFT opp å stå. Vi håper utstillingen HÅNDKRAFT vil være til glede, inspirasjon og nytte for alle som er interessert og glad i kulturhåndverk, husflid og folkekunst.

Utstillingen HÅNDKRAFT dokumenterer 24 husflidhåndverkere i arbeid og gir et innblikk i deres hverdag. Det er en sniktitt inn i husflidhåndverkernes verksteder og atelierer, og en presentasjon av mange forskjellige håndlagde produkter. Publikum vil få en unik mulighet til å komme tett på det profesjonelle kultur- og tradisjonshåndverket i Innlandet. Jeg har vært prosjektleder  for utstillingen og har i den sammenhengen ikke kjedet meg et øyeblikk! Kontakten med håndverkerne og fotografene har vært spennende, og vi er stolte av hva vi nå har fått til! Og nå har tida kommet for lansering og åpning!

Mange ulike håndverk presenteres, her er treskjæring, keramikk, filting, bunadssøm, skimaking, trykk, veving, strikking, tredreiing, smykker, halmarbeid, søm, spinning, glasskunst, naturdekorering, skinngarving og skinnsøm.. Med hele 99 foto og 13 filmer, er utstillingen omfattende og variert, en virkelig mønstring til inspirasjon!
. Lenken og mer informasjon finner du hos Norges Husflidslag HER: http://www.husflid.no/haandkraft


Velkommen til den spennende digitalutstilling
HÅNDKRAFT!
Hilsen Kari
Tlf 95137750, mail kar-rudi@online.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!