04.11.2018

For en tur det var til Trøndelag!

For et år siden ble jeg invitert av Birgit Giskås til hennes gård i Ogndal i Steinkjer. Der har familien drevet med juletreproduksjon i mer enn 50 år. Birgit hadde restaurert sauefjøset og jeg var så heldig å kunne innvie fjøset sammen med en flott gjeng.

 Og for noen dager det ble! Det ble lagd hjerter, dekorasjoner og kranser med stor entusiasme!

Materialene til kransene hadde Birgit høstet i egen skog og i juletreplantasjen. Blandet med naturpynt fra Finnskogen ble kransene strålende! Jeg vinket farvel etter nesten en uke på Giskås og reiste videre til Overhalla.

Her på den ombygde låven på Eldhuset kom 80 forventningsfulle tilhørere til Overhalla Hagelags arrangement. Eldhuset har forsamlingslokale på låven og ølbrygging i fjøset, artig å se. På tross av masse folk, greide jeg å holde fokus og fikk hyggelige tilbakemeldinger. Men jeg ble så forfjamset at jeg glemte å ta bilder, så dette er lånt fra Overhalla Hagelags FB-side, fotograf er Marit Almås.

Hagelaget på Overhalla hadde innkvartert meg hos en smilende Fru Opdal. Gårdshotellet hennes har blitt bygd opp av to gamle trønderlåner og er fantastisk restaurert. Takk for en god natt Ellen! Skal skrive mer om stedet senere.

Videre gikk turen til Stadsbygd hvor hagelagene Rissa og Statsbygd hadde slått seg sammen om å arrangere en kveld med meg i museet Kystens Arv. Jeg rakk en sniktitt inn på båtutstillingen før montering og rigging. I tillegg til et bildeforedrag, demonstrere jeg hvordan jeg lager en festbukett som blir loddet ut på inngangsbilletten til foredragene.Takk til Dagfrid for god seng, deilig mat og en hyggelig prat. Og takk til Rissa hagelag for bilder!

På Stiklestad fikk jeg noen unike netter på Piligrimsloftet helt alene. Med røff treskjæring og Snorre på det største nattbordet du kan tenke deg, ble det historisk refleksjon.

Verdal Husflidslag  lagde frodige julekranser og pyntekuler på kurset. Takk til Gunhild for god tilrettelegging!

På Oppdal okkuperte jeg tidlig på dagen Hoksengstuggu på Oppdalsmuseet, så jeg fikk god tid til rigging og forberedelser. Kaffe fikk jeg også servert av museets egne, flinke medarbeidere Mary og Heidi. Oppdalsmuseet er et stort bygdemuseum med flere interessante samlinger.
Takk til Mary for å dele bilder, Iren for overnatting og styret i hagelaget for et hyggelig arrangement!

Vel hjemme igjen etter over to uker i stort sett regnvær, tenker jeg tilbake med takknemlighet til trivelige trøndere. Å være "måssåpredikant" er ingen spøk. Da oppleves det godt å bli møtt på en slik positiv måte! 

Takk til alle som gjorde årets store begivenhet for meg mulig! En spesiell takk til Birgit på Giskås, Husflidskonsulentene i Trøndelag og Det norske Hageselskapet i Trøndelag for hyggelig markedsføring!

Hilsen Kari
tlf +47 95137750

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!