16.07.2016

Ut å plukke blomster.

Nå er det mye lekkert å finne ute på enger og i hager! Høysommeren er tid for ta fram alle vasene og fylle dem med buketter. Et tips til å forlenge holdbarheten, er å rense stilkene for blader og snitte stilkene før du setter blomstene i lunkent vann. Ha gjerne et blomsterbehandlingsmiddel i vannet. Det gir blomstene litt næring og er dessuten bakteriedrepende.

Husk at du må ha blomster som du plukker i skogen fortest mulig i vann. Selv tar jeg med en liten bøtte vann i bilen når jeg reiser til spesielle steder for å plukke. En liten bøtte med vann som jeg setter oppi en større tom bøtte, hindrer skvulping og vannsøl. Her er skogsorkideen flekkmarihånd satt i bukett sammen med dvergbjørk og litt kråkefot. Denne orkideen er ikke fredet og det er stedvis mye av den i første halvdel av juli. Og de lukter aldeles herlig!

Bukettene her ble lagd forrigr helg under Finnskogdagene, og takk til alle som stakk innom Atelier Kari på besøk! Nå tar jeg meg sommerferie og skal la humlene suse. Husk å nyt sommerblomstene du også!

Ha en fortsatt fin sommer!

Hilsen Kari
tlf + 47 95137750

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!