07.03.2011

Fastelavn

Jeg meldte meg i forrige uke på Humlebackens utfordring om vårtegn på mandager. I helgen var det ikke vanskelig å finne vårtegn. Det var fastelavnssøndag i går, og selv om det er store hauger med snø her i skogen, er dette et vårtegn i seg selv. Fargerik og fjerpyntet bjørkeris er tradisjon. Og de som har skapt denne tradisjonen og fortsatt opprettholder den, er Norske Kvinners Sanitetsforenings lokallag rundt i landet. 

Jeg støtter gjerne Sanitetsforeningens sosiale arbeid her på Finnskogen ved å kjøpe et bjørkeris med fullmodne knopper. De første dekorasjonene jeg var med på å lage, var nettopp sammen med sanitetsforeningens kvinner. Fra jeg satt i barnevogna ble jeg tatt med på arbeidsmøter og fikk gleden av å oppleve kvinnelig håndarbeidsglede fra tidlig barndom. I store deler av Europa ble fastelavn feiret med karneval og masse god mat rett før fasten begynte. Om et par dager starter fasten med askeonsdag, og da er det slutt på kremboller og festmat for en stund.

1 kommentar:

  1. Fant bloggen din gjennom vårtegnsutfordringen. Så fint du har det her! Den smeltende snøen på det nederste bildet gir vår og påskefølelse...Ha en fin uke:)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!