23.05.2021

Livet med brødlav.....

Kransen på staffeliet er lagd av Brødlav som jeg plukker selv her på Finnskogen. I mer enn 20 år har jeg lagd slike lavkranser i ulike størrelser, men jeg blir aldri lei dem. Derimot er jeg mer og mer fascinert av denne fantastiske laven og de egenskaper den har som dekorasjonsmateriale.
Jeg bare elsker å lage disse lavkransene, og det er et ekte naturprodukt!

Brødlavprodukter har en holdbarhet på to til tre år ute og mer enn ti år inne. Laven Cetraria islandica eller islandslav/brødlav på norsk, er ganske vanlig på Finnskogen. På grunn av sitt innhold av lavstivelse, 70 % lichenin, har laven vært brukt i eldre tid som tilsetning til mel under brødbaking og i barkemel for å gjøre deigen seig, for å drøye melet og gi en viss næringsverdi.
Etter at bitterstoffene ble fjernet, tørket man laven i sola og knuste den. I naturmedisinen sies te av laven å ha en slimløsende virkning ved hoste. Og selvfølgelig bruker jeg brødlavte, jeg også!

Som fargeplante ved garnfarging gir den en gulgrønn fin dus farge. Laven ble på folkemunne også kalt matmose, grisemose, brødmose og var mye brukt til matauk for folk og fe helt opp til for va 50 år siden. 

Nå har jeg brukt opp nesten all lav jeg høstet i fjor og må ta meg et par dager i skogen for å høste det jeg trenger til bestillinger og kurs i sommer! 

Ha kreative dager!
Hilsen Kari Rudi
Tlf 95137750 Mail kar-rudi@online.no

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!