21.09.2014

Høyt henger de og søte er de.

”Høyt henger de, og sure er de,” sa reven. Ordtaket har sin opprinnelse fra Aesops fabler.
Om høsten viser rogna seg fram med sine oransje bær. Den gjør seg lekker for fuglene som spiser bærene og sprer frøene over store områder. På denne måten blir nye generasjoner med rogn sikret.
Rogn, Sorbus aucuparia, er et vanlig tre i store deler av Norge, bortsett fra på snaufjellet. Den blir også dyrket som prydtre, og vi ser den plantet langs veier og i parker. Fra gammelt av ble rogn ofte brukt som tuntre for å beskytte tunet mot onde krefter og underjordiske vesener. Den norrøne guden Tor reddet seg fra å drukne i en elv ved hjelp av en rognegrein, og rogn ble derfor Tors hellige tre. Treet sies derfor å skulle beskytte hus, folk og fe ved lyn og torden.
Rognebær inneholder mye C- og A-vitaminer, mer C-vitamin enn appelsiner, og ble særlig brukt som middel mot skjørbuk, men også mot nyreplager, gikt og halsvondt. Rognebær og -bark som dyrefor var ganske vanlig før i tida.
Kalender- og værtegn: Når rogneløvet er så stort som ei tiurklo, så slutter tiuren å spille om våren, ble det sagt i Elverum. I Hedmark er det vanlig å si at mye rognebær varsler om våt høst og mye snø til vinteren. Andre steder i landet er det derimot sagt at rogna ikke skal bære tung bør to ganger. I år var det storblomstring på rogna og nå er det masse rognebær, mye mer enn jeg har sett på mange år. Så det blir spennende å se hvor mye snø det blir til vinteren.

Vi kan ha mye glede av rognebær til å lage høstdekorasjoner. Selv har jeg tredd bærene ujevnt på en metalltråd, en vikletråd av forsølvet kobber og brukt dem til pynt i en festbukett. Men du kan også tre rognebærene på vikletråd, henge dem tørt og skyggefullt og spare dem til juledekorasjonene. Bærene vil tørke etter hvert og bli som små røde rosiner på snor.

Rognebær tredd på vikletråd kan brukes til store og små dekorasjoner blandet med mose, lav, kvister, høstblader eller blomster.  
De er da ganske søte, eller hva synes du?
 


kar-rudi@online.no

7 kommentarer:

  1. SÅ fint det vart!

    Takk for inspirasjon :-)

    God ny kreativ veke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige hilsener her på bloggen min, og ha en kreativ uke selv!

      Slett
  2. Anonym9/23/2014

    Hei, Kari.
    Ja visst er de fine! Jeg er ikke spesielt flink til å arrangere blomsteroppsatser og liknende. Men, dersom jeg skal ha selskap på denne tiden av året, synes jeg det er veldig fint å legge ut noen grener med rogn. Og kanskje jeg legger til litt kongler og eventuelt noen lønneblad (lønna er jo så vakker om høsten). Uansett, vi er inne i en vakker årstid.
    Klem fra Anne- Britt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja høsten er vakker i all sin fargeprakt! Ha kreative høstdager Anne-Britt!

      Slett
  3. Hei Kari.
    Det er så kjekt å koma innom den inspirerande bloggen din! I dag kan eg jo lesa så mykje nytt også, noko eg likar ekstra godt. Fine bilete og gode tips - eg trur nok eg vil ha meg ein tur ut no ;)
    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for bloggskryt og god tur ut for å høste rognebær! Ha en kreativ høst!

      Slett
  4. Ja, Kari, det er fint å kunne bruke av naturen til pynt, hvis det ikke hadde regnet så mye...

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!