24.06.2017

Midtsommerlek med smørblomster.

Smørblomst, engsoleie, Ranunculus acris eller det sjarmerende buttercup på engelsk. Fint å lage hengekroner av, ikke sant? Men visste du at denne flotte markblomsten er giftig for beitende husdyr? Når den er tørket tåler dyra den greit heldigvis. 

Og i år trives smørblomsten spesielt godt. Jeg har aldri sett så mange og frodige smørblomster her på tunet før, nesten så arbeidsbordet mitt blir borte i det gule og grønne.

Jeg plukket en bøtte full for å binde meg en hengekrone. Det skal ganske mye til. Blomstene må plukkes akkurat da de er på sitt mest fargerike og ikke så sent i sesongen at kronbladene faller av.

Som barn husker jeg vi holdt en smørblomst under haka på venner og familiemedlemmer for å teste om de likte smør. At den sterke gulfargen skapte et gult gjenskinn under hakene på de fleste, var et tydelig bevis for at det gjorde de.  

Tørkede smørblomster holder seg ganske godt i fargen hvis den henger vekk fra sollys, så min har fått en hedersplass i atelieret. Håper den skaper glede og gode minner fra midtsommeren langt inn mot jul. 

Og jeg har sommeråpent Atelier Kari på Torsdager - Fredager - Lørdager kl 11-17 fram til og med Finnskogdagene 7.-9 juli. Bli inspirert av markblomster og villkvister! Og du kan bestille dagskurs.

Naturen hogger tak i hjerterøttene og lar dem danse!

Hilsen Kari
tlf +47 95137750

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!