18.09.2014

Om å bli inspirert av konger.

I Jean-Baptiste-Jules Bernadotte barndomshjem i Pau i Sør Frankriket, henger portrettet av han på peisen. Dette er i dag et unserlig bortgjemt museum, hvor Karl Johan som han senere het, blir beskrevet som Sveriges konge punktum. Ikke et ord om at han også var Norges konge. I lys av vårt 1814 jubileum, og denne mannens stahet, hans krigshandlinger i Sør-Hedmark og senere inflytelse i Norge, var det veldig underlig å oppleve denne tausheten om hvordan Karl Johan også har preget Norges historie.
 
I år har jeg plukket og renset mange baljer fulle av Karl-Johansopp eller steinsopp om du vil. Den har blitt tørket og lagt i bokser eller forvellet og puttet i fryseren. En kan føle seg som konger og dronninger, når en har disse herlige delikatessene poppende opp rundt husveggene. Og i år har det vært fantastisk mye av den.
 
Sopp-, frukt- og bærtørkeren har vært et unikum å bruke. Resultatet blir mye bedre enn i steikovn, og så slipper jeg å ha lukten på kjøkkenet. Jeg setter 6 av disse brettene oppå hverandre med finskårede soppskiver, og etter 10-15 timer har de krympet, tørket og er ferdige til å legges på boks.
 
Jeg bruker soppen i sauser, gryter og som krydder når den knuses i morter. En slik sopptørker hadde garantert Karl-Johan og hans mor vært misunnerlig på. Han brakte med seg sopp-plukkertradisjonen fra Pau til Skandinavia, og akkurat det er jeg veldig glad for!

Jeg tar gjerne i mot franske impulser til råvarer direkte fra skogen i mitt kortreiste norske kjøkken. Og i Karl Johans barndomskjøkken fra 1700-tallet har sikkert kobbergrytene også putret med soppstuinger og -sauser.

Ha en kreativ høst!


kar-rudi@online.no

1 kommentar:

  1. Hm..
    Rart det der med historie..
    Mangt har gått i gløymeboka fordi ingen såg meining i å fortelle det.

    God natt og god helg :-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!