18.12.2011

Julekiling - kranser og hjerter i tyttebærlyng.

I dag er det fjerde søndag i advent, og jeg har stått på med jul siden tidlig i november uten å ha fått den store julefølelsen. Men når jeg tok fram resten av tyttebærlynget i går fikk jeg julekiling i magen. Den arter seg som en glad godvenn-følelse med forventninger. Det er lett å bli glad av kranser og hjerter av tyttebærlyng, de skaper en glad julestmning.  

Ikke stikker lynget når jeg lager kransene, og de kler de dyp røde sløyfene som jeg er så glad i. Selv knyter jeg enkle sløyfer og ikke rosetter på kransene mine. Et annet tips er å knyte en knute eller flere på bånd og lisser. Det gjør sløyfene mer lekne og frisker opp. Her har jeg brukt organzabånd og røde skinnlisser.

 
Forventningene stiger sakte, julekilingen i magen har begynt og hjerte mitt begynner å gleder seg til jul. Hva med deg?
Ha en kreativ innspurtsuke!
Og husk å trekke pusten av og til! 


kar-rudi@online.no

4 kommentarer:

  1. Anonym9/30/2012

    Hei Kari!!
    For en fantastisk blogg du har! Det ser deilig ut å være hos deg! .
    Sitter å ser på tyttebærlyng kransene dine, hvordan oppbevarer du lyngen slik at den holder seg grønn?! hvor lenge vil den være grønn på en ute krans eller en inne krans?!.
    Stå på videre!

    MVH Siri Ø

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siri!n Hvis du skal plukke tyttebærlyng nå for at den skal holde seg fin til etter at frosten kommer, ville jeg ventet et par uker til midt i okrober. Da kan du fukte den litt og ha den i en bærepose som du stikker noen hull i. Legg den bak en husvegg i mest mulig skygge, la den gjerne fryse og snø ned. Ta den forsiktig opp og tin den en dag før du skal bruke den. Lykke til!

      Slett
    2. Så koselig å inspirerende blogg:)Med tanke på oppbevaring av tyttebærlyng etc.er det kansje smart å legge det i en fryser...har du prøvd det??

      Slett
    3. Takk for tips, men dt er like greit å oppbevare lyng kaldt ute. Fryseren blir fort full når jeg setter i gang med innsamling. Kan ikke akkurat kaste ut elgstekene heller :o)

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!