08.11.2011

Ukebladenes julemagasiner. Noen trender å spore, eller forskjell på de norske og svenske julebladenes tips og ideer til jul og advent?

Dette var spørsmålene som jeg stilte meg da jeg tok fatt på bladene jeg ble fristet til å kjøpe før jul år. Jeg er like spent hvert år om de har noen virkelig gode og nye ideer til bruk av nordiske naturmaterialer, som er det jeg jobber med.  En skulle kanskje tro at bloggene og nettbruk tar over for magasinene. Men det kan vel ikke stemme, for det er flere av dem en noen gang.


Norske blader: "Alt om Julen, Norsk Ukeblad", "Familien Juleideer", "KK Jul, spesialblad for KK". Dette ikke er en anmeldelse av bladene, men et personlig møte med "jålebladene" som jeg kaller dem:
  • "KK Jul" har ingen sirupsnipper i år, men hjerter og mange kremkaker med glitter, de har noen strikke og hekleoppskrifter, ideer til papirkreasjoner og kreativ innpakning med tags i alle varianter. Det som allikevel preger dette bladet med fine bilder, er forslag til alt det trendy en kan kjøpe i butikkene, enten en følger den hvite, fargerike eller rustikke stilen.
  • "Alt om julen" har mange tips og oppskrifter til å lage pynt, mat og gaver selv. Bladet er gjennomsyret av en glad skaperglede enten det er å hekle kjoler til barbie-dukker eller lage lyslykter av is. Flere ideer til å lage store og små ting enn en forventer seg. I fargevalg har det blitt mye fargerik, skarp rosa-rødt.
  • "Familiens Juleideer" er spekket med hekling, strikking og brodering. Dette blir håndarbeider som en kan ha glede av i lang tid framover. I tillegg har de tatt tradisjonelle julehjerter inn i en ny tid. Designer Bente Presterud Rørvik sine søte gavesokker er herlige. Familien har valgt seg mer tradisjonelle farger i spedd noen sprell.
Hvis jeg må velge bare et av de norske bladene, vil jeg beholde Norsk Ukeblad sitt "Alt om julen", oversett noe av den rosa trenden og et litt kjedelig cover, og så gyvet løs på alle oppskriftene. Men jeg ville lagt til mer norsk natur, mye mer. Stylistene er lettere å få øye på i de norske jålebladene enn både julenissen og naturdekoratørene.

De svenske bladene "Allers Julmagasin", "Drömhem og trägård julspecial", "Stora Juljournalen, Hemmets journal, "Stort julnummer, 101 nya ideer".
  • Allers har overraskende nok flere artikler med inspirasjon med bruk av naturmaterialer og blomster til ute og innebruk. De har tøffe oppskrifter til håndarbeide og andre ideer til å lage ting selv.
  • "Drömhem og trägård" har tenkt mer glam i pynten enn andre blader, men her er det også artikler med mennesker som bruker naturmaterialer og bruk av blomster til pynting.
  • "Stora Juljournalen" har ingen entydig profil, litt av alt med mat, håndarbeide og "pyssel" i glade farger. En blanding av det tradisjonelle og det mer lekende nye. De har også artikler med bruk av naturmaterialer og blomster. 
  • "101 nya ideer" annonserer på coveret at de har 238 kreative tips, og det har de. Et variert blad om det å skape julestemning med pepperkakeslott, støping av fantastiske stearinlys-kranser, matoppskrifter og det aller fineste for meg: flere artikler med bruk av naturmaterialer og blomster.
Alle de svenske bladene har artikler med innslag av nordisk natur og blomsterkreativitet. Det er til å bli glad av! Men må jeg velge så blir det helt klart "101 nya ideer". De har mange flotte ideer som jeg ikke har sett før, fyldige artikler med bruk av naturmaterialer og ikke minst var flere av dem med dekoratøren Minna Mercke Smidt, fra Blomsterverkstad som jeg flere ganger har presentert på Atelier Karis facebookside. Hun er blogger og en inspirerende dekoratør, fotograf og stylist. I de svenske bladene er den moderne tomten og naturdekoratørene lett å få øye på, så Minna er ikke alene.

Mange lar seg hvert år inspirere av bilder og 1001 juleideer som presenteres i "jålebladene", men tar fram det meste av julepynten fra før om årene. En personlig jul er den som bærer med seg minner og tradisjon. Det er flott! Hovedtrenden i år er nettopp en leken og uhøytidelig stil som blander gammelt og nytt, det hjemmelagde og det nyinnkjøpte. - Og bruk av naturmaterialer. Her står de svenske julebladene sterkest, men alle bladene inspirerer til arbeidslyst i julestrida. Årets fargetrend synes å være hvit og rød, gjerne med et litt lekent innslag av dyp rosa og andre sterke farger.

Mitt tips er å velge bort masse fjas til fordel for håndarbeider som varer en stund og ta godt hånd om de ekte norske konglene som du har høstet i skogen gjennom sommeren. Visste du forresten at du kan steke tørre grankongler i stekovn på ca 80 grader i ca. 20 minutter? Da blir de ekstra lubne og svetter litt så de blir blanke og fine.


kar-rudi@online.no

6 kommentarer:

  1. Så mange flotte tips du gir!

    Veit at det ikkje er lenge til Jul, men klare nesten ikkje sjå alt Julestyret som er i butikkane. Julekaker, Julesild, Julesnop, Jule ditt og datt. Klart ein må starte no skal ein lage noko, men.. Alt skal selge berre det får ordet Jul foran seg. Men det var mine tankar ;-)

    Alltid kjekt med den inspirasjonen du gir!!

    SvarSlett
  2. Takk for at du synes jeg er inspirerende Sigrid! Julebladene selges jo lenge før jul, for at de mer arbeidssomme ideene skal bli ferdige, men når de bladene som skal hjelpe oss til skaperglede og å lage den gode stemningen selv, bare anbefaler at en skal kjøpe ditt og kjøpe datt, blir hensikten borte. Ville gjerne skapt mitt eget lille juleblad, men jeg får nøye meg med det jeg har tid til å blogge om. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Artig å lese dine tanker om de forskjellige julebladene!
    Å se et juleblad a la Kari, hadde vært moro :-)
    Myye av det flotte du lager, passer jo for enhver årstid - og kanskje spesielt godt til julen....
    Sånn sett er det allerede masse å hente av juleinspirasjon på bloggen din.

    For meg som har en fot innenfor i ukebladbransjen, er det for øvrig jul så og si hele året....
    Julestrømpene du nevnte (med pene ord, tusen takk :-)) ble for eksempel påtenkt på nyåret, strikket i vår, og fotografert i sommer.....

    God jul :-)

    SvarSlett
  4. Takk bente for at du tar deg tid til å lese bloggen min! Jeg er imponert over det du får til med garnglede. Og strikk! Jobber jo litt med jul hele året som du skriver, jeg også. Materialene jeg bruker er jo det folk assosierer mest med høst, jul og vinter. Klem fra Kari!

    SvarSlett
  5. Jeg har glede av jevnlig å sjekke om du har lagt inn nye tips og inspirasjonsstoff, Kari, og jamen har du gitt oss noe i dag også: analyse av juleforberedelser i ukebladenes tegn. Litt overraskende og veldig artig! Jeg skal spandere på meg et par av de svenske bladene du nevner. Takk for tips! Selv pynter jeg juletreet bl.a. med store kongler, og i år skal jeg prøve stekeovnstipset ditt!

    For et par år siden pyntet Per Spook det flotte juletreet på Kunstindustrimuseet med bare store, røde sløyfer. Det var et ganske lekkert "designjuletre", men jeg holder likevel en knapp på konglene mine, sammen med julepynt som bærer på tradisjoner - enten vi har etablert disse selv eller har dem med oss fra flere generasjoner.
    Det skal forresten bli morsomt å se hvordan Kunstindustrimuseet pynter treet sitt i år (fra 1. søndag i advent, St. Olavsgt i Oslo).

    SvarSlett
  6. Drahá Kari,já se řídím tvou radou !hodně ozdoby příroda !!!!!Díky za tip na pečené šišky díky ,Daja

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!