03.11.2011

Skoleprosjekt med naturmaterialer og rundstykker med lav.

Tidligere i høst var jeg invitert til Roverud Barne- og ungdomsskole for å veilede lærere og elever i bruk av naturmaterialer fra skogen.

Tredje klasse plukket brødlav og tyttebær som de hadde i deigen til disse festlige rundstykkene. De smakte overraskende godt og var helt supre til høstlig grønnsakssuppe. Dette er en slags pionerarbeid, for det finnes ikke nøyaktige oppskrifter på bakervarer med brødlav.  Det ble brukt litt i underkant 10% lav i deigen og lærer Marit gjorde en fabelaktig jobb. 

Fjerde klasse lagde pyntekuler i naturmaterialer og selvfølgelig lærte de å lage grunnkuler også! Flittige barnehender! De består av papir med plastikkposer og vikletråd rundt. Oppskrift på grunnkuler og pyntekuler i naturmaterialer finner du på min nye "gjør det selv"-side på DIY-knappen på menylinjen.

Her ligger mange pyntekuler i vindusposten på skolen og venter på å bli fraktet hjem av glade barnehender. De brukte det de fant selv på tur i skogen: reinlav, tyttebærlyng, furu, kråkefot og noen små neverhjerter som de fikk av meg som takk for et herlig oppdrag.

Flott å kunne spre opplevelsen av naturglede med barn. Vi hadde både en flott dag i skogen med å plukke materialer og en arbeidssom dag på skolen et par dager etterpå. Unger og voksne har nå plukket materialer fra skogen for å ha på sitt juleverksted før jul.

Har dere plukket det dere hadde tenkt før frost og snø kommer?
Jeg må hive meg på hæla for jeg vil gjerne sanke litt mer mose og lyng. Ha en flott tur i skogen dere også! 

7 kommentarer:

  1. Bravo,atelier Kari,jsi výborná díky za DIY...Daja

    SvarSlett
  2. Yummy, cranberries! And very skillful children :).
    Have a nice evening. Mariana

    SvarSlett
  3. Så flotte de kulene ble!
    Brødlav har jeg aldri hørt om, det hørtes spennende ut!
    Ha flotte novemberdager, håper du finner masse fint i skogen. : )

    SvarSlett
  4. Ååå disse var da spennende :O)
    Og så flittige barn!
    ha en super helg, Kari!
    Klem, Anne:)

    SvarSlett
  5. Takk for hilsenene. Hvis dere vil vite noe om brødlav se på videoen fra nrk norge rundt, mediaknappen på bloggen min. Ha en kreativ helg!

    SvarSlett
  6. Så fint innlegg! Dette skal jeg ta med meg videre og linke inn på min skoles læringsplattform!

    Jeg har sanka litt med elever, men har planlagt mer sanking fremover slik at vi har til juledekorasjoner.

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  7. Takk til dere som har sendt meg mailer på oppskrifter av mat med brødlav/islandslav. Veldig stas!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!