06.11.2011

Seljekvister til norske pilkranser.

Det er et deilig syn når en stor bunt med seljekvister er ferdig høstet og ligger å frister, så det bare klør i fingerne etter å lage pilkranser. For ja, selje-/gåsungekvister er viltvoksende norsk pil, Salix caprea. Vi kan gjerne lage kranser av pil som vokser vilt i Norge. Det blir faste og fine ringer av den.

Kvistene jeg høster er det siste årets skudd, så de er ikke forgreinet. Jeg bruker kvistene som de som de er rett fra skogen og tørker dem ikke før bruk. Det kunne blitt dekorative kvisbunter og andre pilflettingsarbeider av dem, men det er noe med meg og kranser, bare elsker dem.
Håper jeg får til å lage like fine og runde kranser som disse jeg lagde i fjor. Det fine med pilkranser er at en har glede av strevet i flere år, for de er veldig holdbare.

6 kommentarer:

  1. Åååå, du gir meg inspirasjon Kari :o)
    Kransene var utrolig vakre.
    TAKK for at du deler så rasst.

    Jeg så videoen der du lagde krans og hadde stort utbytte av det.
    Nå skal jeg ta hunden med, støvlene på og avbitertanga i lomma. Skogen er like ved med alle sine skatter. SÅ jeg får se hva dagen innbringer.

    Klem fra Anne på landet.

    SvarSlett
  2. Drahá Kari,krása u nás je mnoho prutů z vrby já si také udělám věnečky wauuuuuuu !!!!!!Daja

    SvarSlett
  3. Tusen takk for dine veldig inspirerende nettsider, Kari! De er til å bli glad av. Og det er så veldig hyggelig at du gir av deg selv.

    SvarSlett
  4. Det var en fin ide,og bruke seljekvister, det har jeg ikke tenkt på....
    Det er jo bare fantasien som setter en stopper for hva en kan bruke i naturen...
    Knskje det blir en ny krans på meg også.....
    Anne

    SvarSlett
  5. Veldig hyggelig med de fine kommentarene. Anka, det var inspirerende å snakke med deg også på tlf. Ha en kreativ uke alle sammen!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen! Beklager at jeg må ha robotbekreftelse for å unngå masse spam!